Afgelopen zondag mochten we ons met de woorden van de schrijver van psalm 104 verwonderen over God's schepping. 'Loof de HEERE, mijn ziel! HALLELUJAH!
In de week er voor had ik contact met de dominee vanwege het startmoment dat ik mocht verzorgen. En terwijl ik daar in de voorbereiding over nadacht moest ik denken aan een stuk uit een boek dat ik van de zomer las.
Uiteindelijk besloot ik dat niet te gebruiken in het startmoment. Ik vond het dan vervolgens ook heel bijzonder om precies dat in de preek terug te krijgen. Hoe mooi is dat!
Omdat ik er met meerdere mensen mooi over heb gesproken, deel ik het ook breder hier.
Waar heb ik het nu over denk je misschien. Het gaat over het gedeelte van de preek waar het ging over het dankgebed dat Jezus uitspreekt als hij de maaltijd gebruikt. Dat komt vaker terug in de evangeliën. Jezus deed dat altijd wanneer Hij de maaltijd nuttige en het brood brak.
'Toevallig' iets waar ik in de zomer over gelezen had - over de waarde van onze Joodse wortels. Dat ging dus onder andere ook over hoe het Joodse dankgebed in de christelijke geschiedenis veranderde van een dank/zegenbede naar een zegen vragen over het eten.
Misschien heb je niet zo veel met 'de Joden'. Ik tot nog niet zo lang geleden niet echt eigenlijk. De naam 'Joden' kennen we in deze tijd zelfs misschien wel beter als scheldwoord. Bv. wanneer er in een voetbal stadion gescandeerd wordt "JODEN, JODEN JODEN".
Maar wat we ons moeten beseffen is dat Jezus zelf een Jood was, dat hij een Joodse opvoeding gehad heeft. En dat Jezus zich in Zijn tijd veel tussen de Joden begaf. Veel van zijn toehoorders (en critici) waren Joods.
De dankbede die Hij uitsprak is in alle waarschijnlijkheid dan ook de traditionele Joodse dank/zegenbede geweest die door de Joden, toen en nu nog, voor het eten werd uitgesproken. Een dankbede die aansluit bij de psalm die we lazen.
Het gebed gaat ongeveer als volgt:
‘Gezegend Gij, HERE onze God, Koning der wereld, die het brood uit de aarde doet voortkomen.’
Met dit gebed je maaltijd beginnen zet je stil bij Zijn grootheid, zijn macht, bij wie Hij is. Bewust van het wonder dat er eten op tafel staat.
In het Jodendom is God danken en loven en ‘zegenen’ het belangrijkste onderdeel van de gebeden. Bijna alle Joodse gebeden worden gedragen door het ‘Gezegend Gij...’ Het is verweven in hun hele levenstijl.
Telkens er bij stil staan dat dingen niet vanzelfsprekend zijn, maar dat ze spreken van Gods grootheid, goedheid, macht, trouw, liefde en genade.
Dan hoef je niet meer te vragen of 'iets' gezegend wordt. ‘Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt. Want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed.’ (1 Timoteüs 4:4).
We kunnen veel leren van onze Joodse achtergrond - het is onze basis.
Alle eer aan God - Halleluja
Reactie plaatsen
Reacties